eic shape bow

Eppe Wolfis en Rob Boonstra: ‘Een zo zacht mogelijke landing is ons doel’

Bij het Forensisch Psychiatrisch Centrum van Mesdag in Groningen worden zo’n 250 mannelijke TBS-patiënten behandeld. Het begrip ‘beveiliging’ krijgt hier een extra fysieke dimensie. “Met IAM ben je bezig met de vraag ‘wie heeft toegang tot welke applicatie’ maar hier is het ook letterlijk ‘wie mag waar komen’”, vertelt Eppe Wolfis, IT-manager bij FPC van Mesdag.
 
Eppe Wolfis en Rob Boonstra: ‘Een zo zacht mogelijke landing is ons doel’
19 Dec

Eppe werkt er samen met Rob Boonstra, projectleider bij EIC, aan een aantal projecten, waarvan Identity Access Management - kortweg IAM - het meest omvangrijke is. Ze worden daarbij ondersteund door nog eens vier medewerkers van EIC. Eén als projectmedewerker, één als systeembeheerder en twee op de service desk. Ze brengen hun specifieke expertise mee en zorgen er tegelijkertijd voor dat de eigen IT-medewerkers kunnen doorgaan met hun reguliere werk voor de organisatie.

“Het idee is”, vertelt Eppe, “dat onze eigen medewerkers meedraaien en meegenomen worden in het project en straks zelf naar voren kunnen treden en verantwoordelijkheid dragen voor IAM. Intussen moet de winkel natuurlijk wel gewoon openblijven, dus dan zijn die extra handen zeer welkom.”

Zelf heeft hij gewerkt aan de basis, het uitdenken en opzetten van de benodigde architectuur om IAM ook bij een fysiek zwaarbeveiligde organisatie als FPC van Mesdag in te richten. Rob dacht met hem verder over de mogelijke technische inrichting en de organisatie hiervan.

Drie werkelijkheden

“Bij het verder uitdenken van het nieuwe systeem heb je eigenlijk te maken met drie werkelijkheden”, legt Rob uit. “Je hebt de beleidswerkelijkheid waarin je aan de hand van functie en afdeling vastlegt wie toegang mag hebben tot een applicatie of data en wie toegang krijgt tot een fysieke ruimte. Dan heb je de administratieve werkelijkheid waarin je eigenlijk de uitzonderingen op het beleid benoemt en tenslotte onderscheiden we nog de systeemwerkelijkheid, waarmee we de daadwerkelijke toegang, dus de fysieke sleutel tot een deur bedoelen.”  

Als het systeem in alle dimensies is uitgedacht, is de volgende uitdaging om het technisch voor elkaar te krijgen. Het is met name daar waar de medewerkers van EIC op ingezet worden. 

Eppe: “De mensen van EIC zijn er goed in om zich in de organisatie in te passen, mee te denken en om te gaan met de dagelijkse operaties en daarbij horende tegenslagen. Ze zijn ondersteunend en zorgen ervoor dat ze onze medewerkers meekrijgen in het proces.”

Zelf oppakken

De uitdaging op technisch gebied is het in goede banen leiden van alle gewenste processen. “Hoe richt je het technologisch zo in dat die processen optimaal verlopen,” vertelt Rob. “We hebben het project in drie fases georganiseerd, waarbij we de invulling van IAM steeds verder specificeren en er uiteindelijk voor zorgen dat de organisatie het zelf op kan pakken.”

Tegelijkertijd is EIC nog bezig om Forint, een zorgverlenend onderdeel van Lentis dat tot nu nog gescheiden opereerde van FPC van Mesdag, te integreren in het eigen bedrijfsproces. Betekent bijvoorbeeld migratie van zo’n 200 werkplekken op vijf locaties en de overdracht van heel veel patiëntendossiers.  

“Uiteindelijk wil je dat alles zo zacht mogelijk landt in de organisatie,” concludeert Eppe. “Hoe minder medewerkers ervan merken, hoe beter het is ingericht.” 

 

Deel dit artikel